Wszczepienie implantu zęba – jak wygląda zabieg?

Popularność implantów zębowych wciąż rośnie. Zwiększa się też świadomość pacjentów na temat zdrowia jamy ustnej i postępowania w przypadku braków w uzębieniu. Wszczepianie implantów to zabieg chirurgiczny w znieczuleniu miejscowym, który składa się z kilku etapów oddzielonych od siebie czasowo. Warto zdecydować się na ten krok, by odzyskać piękny i zdrowy uśmiech. Brak zębów to nie tylko defekt estetyczny, ale również powód wielu problemów szczęki i żuchwy.

Czym jest implant zęba?

Implant to zamiennik korzenia (najczęściej wykonany z tytanu lub porcelany), wszczepiany do kości. Dzięki temu można do niego w późniejszym czasie przymocować koronę, most lub protezę. Podczas pierwszej konsultacji implantologicznej pacjent dowiaduje się od lekarza, czy może przystąpić do zabiegu. Kwalifikacja pacjenta do wszczepienia implantu jest bardzo ważna. Istnieje szereg przeciwwskazań, które uniemożliwiają skorzystanie z oferty implantologicznej. Procedura jest bezwzględnie wykluczona w przypadku:

• nieustabilizowanej cukrzycy, która wpływa negatywnie na proces gojenia się ran po zabiegu,
  • AIDS,
  • osteoporozy,
  • zaburzeń krzepnięcia,
  • chorób nowotworowych,
  • zaawansowanej paradontozy,
  • ciąży.

Należy także zasięgnąć konsultacji lekarskiej w sytuacji, gdy pacjent cierpi na:

• choroby serca,
  • chorobę reumatoidalną,
  • Parkinsona.

Podczas kwalifikacji do zabiegu lekarz ocenia stan kości żuchwy i szczęki oraz wyrostka zębodołowego. W sytuacji poważnych nieprawidłowości może skierować na leczenie periodontologiczne, poprzedzające zabieg wszczepienia implantu.

Przygotowanie do zabiegu

Pierwszym krokiem w leczeniu implantologicznym jest wykonanie wszelkich zaleconych badań. Pierwszym z nich jest przegląd stanu uzębienia. To konieczne, ponieważ procedura nie może się odbyć w momencie, gdy w jamie ustnej toczy się choroba próchnicowa. Jeśli lekarz uzna to za konieczne, może także zlecić wykonanie badań krwi. Finalnym etapem jest zdjęcie tomografii komputerowej oraz RTG, dzięki którym specjalista widzi dokładnie wybrany obszar kości szczęki lub żuchwy.

Przebieg zabiegu wszczepienia implantu

Zabieg implantacji można przeprowadzić w gabinecie stomatologicznym nawet podczas jednej wizyty. Lekarz rozcina tkankę, by odsłonić kość, następnie zamocowuje implant, do którego przykręca śrubę zamykającą. Na koniec zostają założone szwy. Od tego momentu rozpoczyna się proces gojenia tkanek u pacjenta i może on potrwać do 2 tygodni (gdy lekarz oceni, że jest to dobry moment, pacjent przychodzi na zdjęcie szwów).

Znacznie dłuższy jest okres osteointegracji, podczas którego dochodzi do trwałego połączenia się implantu z kością. Najczęściej trwa on od 3 do 6 miesięcy i kończy się ponowną wizytą stomatologiczną, podczas której lekarz śrubę zamykającą zamienia na śrubę gojącą. Pacjent musi nosić ją przez 2 tygodnie. Jest to optymalny czas do pełnego wygojenia się błony śluzowej i odpowiedniego ukształtowania dziąsła. Zwieńczeniem tego procesu jest wizyta protetyczna w celu rekonstrukcji pełnego uśmiechu za pomocą protezy, koron lub mostu (w zależności od tego, jaką metodę wybrał wcześniej pacjent).

W trakcie trwania całej procedury stomatolog informuje pacjenta o wszystkich zaleceniach higienicznych, by na etapie gojenia nie doprowadzić do stanu zapalnego. Wyjaśnia także, jak dbać o implanty i na co zwracać uwagę w codziennym funkcjonowaniu.

Rozmiar implantu jest uzależniony od kilku kwestii takich, jak: układ korzeni u pacjenta oraz miejsce, w którym ma być odtworzony ząb. Jest to zatem sprawa indywidualna. Specjalista po zebraniu wywiadu wybiera najlepsze rozwiązanie.

Zalety systemu implantologicznego

Warto zdecydować się na (całkowicie bezbolesne) wszczepienie implantu zębowego z kilku powodów. Braki zębowe są przyczyną zaniku kości. W zaawansowanych przypadkach konieczna jest odbudowa tkanki kostnej. Leczenie implantologiczne pozwala także odzyskać piękny uśmiech i pewność siebie, usuwając przy tym defekt estetyczny w postaci niepełnego uzębienia. Doświadczony implantolog, po uprzednio zebranym wywiadzie i wykluczeniu przeciwwskazań, ustala indywidualny plan leczenia oraz tłumaczy pacjentowi jak przebiega zabieg.

Większość pacjentów nie chce podjąć decyzji o wszczepieniu implantów ze względu na obawę przed bólem oraz powikłaniami. Tymczasem procedura ta jest w pełni bezpieczna. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu. Dobrze jest wybrać się na pierwszą wizytę i rozwiać wszelkie wątpliwości podczas rozmowy z lekarzem. Wywiad z pacjentem pozwala na ustalenie priorytetów i dopasowanie najlepszej metody. Zwieńczeniem procesu jest piękny i zdrowy uśmiech.