Czym są choroby dziąseł i przyzębia?

Choroby przyzębia takie jak zapalenie dziąseł to nic innego jak stany zapalne oraz zakażenia tkanek przyzębia w szczególności ozębnej, kości wyrostka zębodołowego oraz wcześniej wspomnianych dziąseł.

Rosnąca świadomość społeczna na temat zdrowia sprawia, że coraz więcej osób zauważa zależność między zdrowiem jamy ustnej, a całego organizmu. Można zatem śmiało stwierdzić, że stany zapalne dziąseł oraz przyzębia mają ogromne znaczenie w kontekście ogólnego stanu zdrowia.

Skąd biorą się choroby dziąseł?

Główną przyczyną zapalenia dziąseł jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej skutkująca nadmiernym odkładaniem się kamienia nazębnego oraz płytki nazębnej. W tym przypadku nie pomagają również złe nawyki żywieniowe, szczególnie jeśli u Pacjenta występują predyspozycje genetyczne do powstawania tego typu schorzeń.

Kolejną przyczyną może być rozwój bakterii wewnątrz jamy ustnej. Choroby ogólnoustrojowe dość często prowadzą do powstawania stanów zapalnych i chorób dziąseł. W tym miejscu warto również wspomnieć o wpływie czynników środowiskowych. Zmiany hormonalne, czy chociażby stres (szczególnie przewlekły) mogą negatywnie odbić się na zdrowiu dziąseł.

Objawy chorób dziąseł i przyzębia

Wśród najczęściej występujących objawów zapalenia możemy wyróżnić:

• zaczerwienienie,
  • obrzęki,
  • krwawienie z dziąseł,
  • uczucie luzu między zębami.

Bagatelizowanie powyższych objawów może prowadzić do zaawansowanych stanów chorobowych takich jak parodontoza i w konsekwencji utraty zębów.

Leczenie chorób dziąseł i przyzębia

Przede wszystkim odpowiednią metodę leczenia należy wybrać w zależności od stopnia zaawansowania choroby. W początkowej fazie zapalenia klasyczne zabiegi higienizacyjne (skaling, piaskowanie) pozwalające usunąć płytkę nazębną oraz wsparte odpowiednią higieną jamy ustnej w zupełności wystarczą.

Natomiast nieleczone zapalenie dziąseł może skutkować długoterminowym planem leczenia, który często wymaga interwencji chirurgicznej. Dlatego tak ważne jest regularne uczęszczanie na wizyty kontrolne, w trakcie których stomatolog może odpowiednio wcześnie zdiagnozować i zainicjować proces leczenia chorób przyzębia.

Higiena jamy ustnej a zdrowie dziąseł

Regularne szczotkowanie zębów dwa razy dziennie to absolutna podstawa do utrzymania zdrowych zębów i dziąseł. Dodatkowo warto rozważyć stosowanie nici dentystycznych do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych oraz specjalnych płukanek do pozbywania się bakterii z powierzchni zębów. Nie zapominajcie również o cyklicznych zabiegach higienizacji i regularnych wizytach kontrolnych.

Czynniki wpływające na rozwój chorób dziąseł i przyzębia

Nie licząc wyżej wspomnianych przyczyn powstawania zapalenia przyzębia i dziąseł, wyróżniamy również szereg czynników wpływających bezpośrednio na rozwój chorób takich jak:

• palenie papierosów i innych wyrobów tytoniowych,
  • nieprawidłowe wypełnienia uszkodzonych zębów,
  • nieleczony bruksizm oraz cukrzyca,
  • oraz zaniedbanie opieki stomatologicznej.

Rozwój stomatologii w dzisiejszych czasach stwarza spore możliwości leczenia stanów zapalnych tkanek przyzębia i dziąseł. Mimo że początkowo mogą sprawiać wrażenie niegroźnych, to są w stanie eskalować w dość krótkim czasie, niosąc ze sobą szereg poważnych powikłań.

Pamiętajcie – zdrowe dziąsła to zdrowe zęby, a zdrowe zęby to zdrowe ciało!